Realizacja zadań związanych z infrastrukturą i gospodarką komunalną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez Władze Helu. Do najważniejszych z nich należą:
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miejskiej Hel w 2024 r.,
Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Miejskiej Hel na lata 2022-2026,
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2022-2026.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
długości sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
długości sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Zadania w zakresie zbiorowego dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków wykonuje EKOHEL Usługi Komunalne Sp. z o. o.
Działalność związana z infrastrukturą wodociągową
W 2024 r. zakończono realizację zadania pod nazwą „Dostawa instalacji podnoszenia ciśnienia na stacji uzdatniania wody w Helu”. Nowy układ podnoszenia ciśnienia w stacji uzdatniania wody działa od 27 marca 2024 r. Dzięki inwestycji zapewniono właściwą pracę najważniejszych urządzeń w stacji, co jest bardzo ważne wobec rosnącej liczby podpisywanych umów na dostawę wody oraz rosnącej liczby zapytań o możliwość korzystania z sieci wodociągowej. Nowe pompy są wydajne, mają energooszczędne silniki, co przedkłada się na zużycie energii elektrycznej. Pompy współpracują z falownikami, dzięki temu prąd rozruchowy jest mniejszy, a to przekłada się na wydłużenie żywotności urządzeń oraz na mniejsze zapotrzebowanie na energię. Rozruch urządzeń dzięki falownikom jest dużo lepszy niż rozruch bezpośredni lub przy wykorzystaniu układu gwiazda-trójkąt, które były stosowane w dotychczasowym układzie. Wartość przyjętego środka trwałego to 300.000,00 zł netto podlegającego amortyzacji.
W lutym 2024 r. wyłoniono wykonawcę (w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego) na dostawę „Generatora dwutlenku chloru w Stacji Uzdatniania Wody w Helu służącego do wytwarzania wodnego roztworu CIO2 i wykorzystywanego do dezynfekcji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi”. Od 14 marca 2024 r. uruchomiony został nowy układ generatora dwutlenku chloru, który został włączony w układ wodociągowy. Wykonano także wymianę całej instalację chlorowania wraz z zaworami na każdy filtr. Wartość przyjętego środka trwałego to 75.000,00 zł netto podlegającego amortyzacji.
Dokonano przejęcia dawnego ujęcia wody od Agencji Mienia Wojskowego przez Gminę Miejską Hel. W przyszłości byłoby to nasze dodatkowe ujęcie wody do zabezpieczenia Stacji Uzdatniania Wody.
W styczniu rozpoczęto inwestycję budowy „nowego” zbiornika retencyjnego. Pierwsze czynności to przygotowanie opisu oraz badań technicznych podłoża - gruntu, gdzie miałby być ustawiony zbiornik. Koszt 3.900,00 zł to pierwsze koszty przyjęte do inwestycji jako koszt przyszłego środka trwałego. Po przeprowadzonych negocjacjach, 8 października 2024 roku Spółka podpisała umowę na wykonanie opracowania dokumentacji projektowej ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, przedmiarem robót i częścią kosztorysową „Budowy żelbetowego cylindrycznego dwukomorowego zbiornika retencyjnego wody uzdatnionej o poj. 500 m3” zaprojektowanego tak, aby można było w przyszłości powiększyć go o 40%.
W infrastrukturze Stacji Uzdatniania Wody przeprowadzono szereg działań modernizacyjnych i naprawczych, w tym m.in.:
na dachu zbiornika wody uzdatnionej wykonano klinkierowanie włazów rewizyjnych, konserwację dachu dwukrotnym spoinowaniem łączeń dylatacyjnych, wymianę wszystkich krat wentylacyjnych wraz z siatkami,
zabezpieczenie hydrantu wody surowej na terenie zewnętrznym,
w obrębie ujęcia wody (teren ochronny) wykonano przycinanie gałęzi wokół terenu i wewnątrz.
W roku 2024, nie odnotowano przerw w dostawach wody do odbiorców. Prace serwisowe i konserwacyjne instalacji Stacji Uzdatniania Wody w Helu prowadzone były zgodnie z przyjętymi harmonogramami przeglądów i konserwacji.
Działalność związana z infrastrukturą kanalizacyjną
W 2024 r. zakończono remont przepompowni zlokalizowanej na terenie Portu Morskiego Hel – tzw. „fabryka lodu”. Zakupiono nową pompę wraz z prowadnicami i armaturą odcinającą, wykonano nową szafę sterowniczą, przepompownię włączono do monitoringu wizyjnego.
Zakupiono nowe pompy do przepompowni ściekowej PS3 przy ul. Steyera oraz do przepompowni PW3 przy ul. Sikorskiego. Wykonana ekspertyza wykazała, że działające nieprzerwanie od 12 lat pompy nie nadawały się do remontu. Zostały wymienione na nowe, dzięki temu mamy pewność stabilnej pracy przepompowni ściekowych.
W celu utrzymania pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej sieci oraz przepompowni ścieków, przeprowadzono czyszczenie pięciu przepompowni ściekowych oraz kanalizacji sanitarnej. Wyczyszczono 1.796 mb kanalizacji. W sieci kanalizacyjnej dochodziło do kilku lokalnych zatorów, spowodowanych najczęściej wrzucaniem do odpływów kanalizacyjnych resztek żywności oraz odpadów wytwarzanych w czasie przetwarzania żywności w restauracjach – najczęstszym miejscem występowania zatorów jest odcinek kanalizacji przy ul. Maszopów oraz między ulicami Bałtycką a Kuracyjną.
Zakończono prace polegające na przeniesieniu sterowania pracą oczyszczalni ścieków do nowego systemu (system sterowania i monitoringu oczyszczalni ścieków), zapewniło to pewne i bezpieczne sterowanie pracą oczyszczalni oraz podgląd na poszczególne etapy oczyszczania ścieków. Wartość przyjętego środka to 118.370,00 zł. W związku z realizacją przez Gminę Miejską Hel inwestycji związanej z przebudową ul. Sosnowej oraz Leśnej w Helu wraz z budową przepompowni ścieków, siecią kanalizacji sanitarnej oraz siecią wodociągową, wystąpiła konieczność zwiększenia mocy przyłączeniowej do przepompowni ścieków. Dokumentację w tym zakresie złożono w grudniu 2024 r.
W 2024 r. oczyszczono 419.499 m3 ścieków. W wyniku eksploatacji oczyszczalni ścieków wytworzono 13,4 tony skratek, 46,76 tony zawartości piaskowników oraz 320 ton osadu ściekowego.
do roku 2023
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między wydatkami a dochodami opiewała na kwotę -208.854,57 zł.
Od stycznia 2024 r. obowiązywały następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
40 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości,
80 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób nieselektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości.
Zwolniono z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi kompostujących odpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 3,00 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość.
W dniu 26 czerwca 2024 r. Uchwałą nr III/18/24 Rady Miasta Helu ustalono następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
46 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości,
92 zł za odpady zbierane i odbierane w sposób nieselektywny od osoby zamieszkującej na nieruchomości.
Zwolniono z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi kompostujących odpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 6,00 zł miesięcznie za każdą osobę zamieszkującą nieruchomość.
Masa odebranych odpadów
komunalnych (tony)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Masa odebranych odpadów segregowanych (tony)
Masa odpadów segregowanych odebranych z nieruchomości (w tonach)
Masa odpadów segregowanych odebranych z PSZOK (w tonach)
Udział odpadów odebranych selektywnie i z PSZOK w odpadach ogółem
do roku 2023
Wydatki poniesione na transport i łączność w 2024 r. wzrosły nieznacznie w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 605.812,84 zł. W głównej mierze obejmują one wydatki bieżące na obsługę strefy płatnego parkowania (212.656,16 zł), na lokalny transport zbiorowy (dotacja w wysokości 4.985,46 zł dla Związku Powiatowo-Gminnego Zatoki Puckiej na dofinansowanie przewozów pasażerskich na liniach komunikacyjnych na terenie powiatu), remont przejścia dla pieszych z Kuracyjnej na teren Portu, remont trasy rowerowej Hel - Jurata (44.034,00 zł).
W ramach wydatków majątkowych wykonano m.in. dokumentację projektową, przejście dla pieszych, nadzór inwestorski (174.080,00 zł).
Szczegółowe informacje zawarto w zakładce Inwestycje.
do roku 2023
Wydatki poniesione na gospodarkę mieszkaniową w 2024 r. znacznie wzrosły w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 6.887.355,86 zł. Wymienione środki przeznaczono na:
gospodarkę gruntami i nieruchomościami, a w szczególności na wycenę nieruchomości, podziały geodezyjne, sporządzenie dokumentacji dla celów przewłaszczeniowych, ogłoszenia o przetargach, pozostałe usługi: sporządzenie mapy do celów projektowych, na dzierżawę terenów pod stoiska handlowe, gruntów leśnych, gruntów pod obiekty militarne, poddzierżawę plaż, czynsz dzierżawny za najem pomieszczeń gospodarczych, na podatek od nieruchomości pomieszczeń wynajmowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od Zarządu Portu Morskiego Hel. W ramach wydatków inwestycyjnych wydatkowano kwotę w wysokości 7.999,99 zł na projekt budowlany budynku usługowego – pawilony handlowe na Bulwarze Nadmorskim oraz odszkodowanie za prawo własności do nieruchomości tj. grunt PKP znajdujący się na Bulwarze Nadmorskim (tory kolejowe) i grunt skarbu Państwa, na kwotę 214.038,00 zł.
gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy. Wydatkowano środki na zarządzanie lokalowymi zasobami komunalnymi, wycenę lokali mieszkalnych, inwentaryzację pomieszczeń mieszkalnych, koszty utrzymania części wspólnej nieruchomości i ogrzewanie lokalu mieszkalnego przy ul. Żeromskiego i Wiejskiej, różnice czynszowe. W ramach wydatków inwestycyjnych wydatkowano kwotę 6.317.624,30 zł na realizację inwestycję pn. Budowa budynków mieszkalnych przy ul. Przybyszewskiego w Helu. W miejscu dawnego budynku koszarowego powstały dwa nowoczesne budynki wielorodzinne, które zapewnią nowe mieszkania dla mieszkańców. Uroczyste pierwsze zwiedzanie nowych budynków odbędzie się w 2025 roku.
Liczba obowiązujących umów najmu gminnych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba obowiązujących umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2024 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (ha)
Pełna informacja o stanie mienia komunalnego może stanowić podstawę do podejmowania trafnych decyzji o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych oraz kreowania optymalnej polityki gospodarczej gminy, może stanowić wyznacznik do obrania właściwej strategii zarządzania swoim majątkiem, która z kolei powinna określać, czy nieruchomości należy sprzedawać, dzierżawić, czy wynajmować oraz na jakich zasadach należy to czynić. Od ich wyboru zależy głównie efektywne wykorzystanie mienia komunalnego.
Gospodarowanie mieniem znajdującym się bezpośrednio w gestii gminy zastrzeżono do kompetencji burmistrza, który upoważniony jest do składania oświadczeń woli, w imieniu gminy w zakresie zarządu tym majątkiem, jednak w zakresie czynności skutkujących potencjalnym powstaniem zobowiązań finansowych składane przez burmistrza oświadczenia woli wymagają kontrasygnaty skarbnika gminy.
Informacja ta obejmuje zestawienie danych o majątku gminy na dzień 31 grudnia 2024 r.
Grunty
Grunty Gminy Miejskiej Hel są terenami zabudowanymi budynkami mieszkalnymi, obiektami użyteczności publicznej, budynkami niemieszkalnymi służącymi do prowadzenia działalności statutowej jednostki, drogami i innymi.
Grunty położone w granicach administracyjnych miasta Helu
Grunty komunalne na podstawie ewidencji gruntów miasta Helu
Zestawienie nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, użytkowanie, użyczenie i dzierżawę oraz nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Hel
Dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych
Gmina Miejska Hel z tytułu prawa własności i innych praw majątkowych w 2024 r. uzyskała dochody w wysokości 4.113.629,01 zł.
Na kwotę tą złożyły się między innymi dochody uzyskane ze sprzedaży mienia komunalnego, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, dzierżawy terenów i najmu lokali użytkowych i inne:
z tytułu sprzedaży mienia komunalnego:
w 2024 r. sprzedano:
w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość gruntową niezabudowaną położoną, przy ulicy Sztormowej dz. ozn. geod. 738/8 o powierzchni 1981 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 2.020.000,00 zł,
w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość lokalową położoną, przy ulicy Wiejskiej 47C/2 o pow. 19,24 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 101.000,00 zł,
w trybie bezprzetargowym na poprawę zagospodarowania nieruchomość gruntową niezabudowaną, położoną przy ulicy Sztormowej dz. ozn. geod. 735 o pow.108 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 43.000,00 zł,
w trybie bezprzetargowym na poprawę zagospodarowania nieruchomość gruntową niezabudowaną, położoną przy ulicy Leśnej dz. ozn. geod. 148/59 o pow.101 m2, cena uzyskana ze sprzedaży to kwota 64.784,00 zł,
w trybie bezprzetargowym na poprawę zagospodarowania nieruchomość gruntową niezabudowaną, położoną przy ulicy Leśnej dz. ozn. geod. 148/56 o pow. 140 m2, pierwsza rata ceny sprzedaży to kwota 14.280,00 zł.
w 2024 r. sprzedano dwa lokale mieszkalne na rzecz aktualnych najemców: przy ulicy Wiejskiej 47C/5 i ul. Morskiej 5/4, cena uzyskana ze sprzedaży przedmiotowych lokali to kwota 15.470,00 zł,
na zaplanowaną sprzedaż składają się również rozłożone na raty opłaty z tytułu nabycia gruntów w latach ubiegłych, uzyskane wpływy to kwota 6.000,00 zł,
z tytułu użytkowania wieczystego gruntów wpływy w wysokości 6.404,63 zł,
z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów wpływy w wysokości 11.257,04 zł,
z tytułu dzierżawy i najmu:
zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami gmina gospodaruje nieruchomościami stanowiącymi jej własność w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki. Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym, gospodarowanie mieniem komunalnym należy do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Natomiast w myśl art. 40 ust. 2 pkt 3 i pkt 4, zasady zarządu mieniem gminy oraz zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, organy gminy mogą wydawać w formie aktów prawa miejscowego. Mając na uwadze powyższe część gruntów była przekazywana w dzierżawę m. in. na cele garażowe, upraw warzywniczych, całoroczne oraz sezonowe punkty handlowe i gastronomiczne, parkingi, reklamy, ogródki gastronomiczne, letnie akcje promocyjne i działalność rozrywkową. Pobierano także opłatę za korzystanie z dróg leśnych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą — przewóz osób meleksem. W 2024 r. czynsz za dzierżawę gruntów naliczany był zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza Helu NR 2/0050/2019 z dnia 11 stycznia 2019 r., w sprawie określenia stawek czynszu i opłat za dzierżawy nieruchomości gruntowych, lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miejskiej Hel i wysokości opłat za umieszczenie plansz/tablic reklamowych na terenie miasta Helu i zasad ich stosowania, zmienionego Zarządzeniem Burmistrza Helu nr 57/0050/2024 z dnia 05 grudnia 2024 r. Wykorzystując doświadczenia poprzednich lat dzierżawcy najatrakcyjniejszych terenów wyłaniani byli w drodze przetargów. Stawki za niektóre tereny ustalane były w sposób umowny, jednakże czynsz nigdy nie był niższy niż wynikający ze stawek ustalonych na podstawie zarządzenia burmistrza,
Gmina gospodaruje mieniem wynajmując także budynki i lokale użytkowe. Przedmiotem najmu były: budynek przy ulicy Wiejskiej 41 (pod placówkę banku Pekao SA), część budynku przy ulicy Wiejskiej 50, 77 i Żeglarskiej pod lokalizację bankomatów, pomieszczenia gospodarcze przy ulicy Wiejskiej 85 i 93. Wieloletnie umowy najmu zawarto również z przeznaczeniem pod punkt apteczny przy ulicy Wiejskiej 97 i sklep mięsny przy ulicy Wiejskiej 77,
Z tytułu powyższych dzierżaw i najmu osiągnięto do budżetu wpływy w wysokości 1.827.053,77 zł.
na środki, które wpłynęły do budżetu w 2024 r. składa się kwota z tytułu niepłaconych w terminie należności, koszty upomnienia oraz odsetek od rozłożonych na raty opłat z tytułu nabycia nieruchomości oraz koszty egzekucyjne 4.379,57 zł.
W gminnym zasobie nieruchomości przygotowane są do sprzedaży następujące nieruchomości:
Rada Miasta uchwałą Nr XXII/162/2004 z dnia 29 grudnia 2004 roku uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru składającego się z działki ozn. nr geod. 150 o powierzchni 1,5900 ha, położonej przy ulicy Leśnej. Zamiast dotychczasowego przeznaczenia tego obszaru na cele specjalne, teren ten przeznaczony został pod zabudowę mieszkaniową i hotelowo-pensjonatową z usługami towarzyszącymi. W dniu 5 czerwca 2007 roku Rada Miasta podjęła uchwałę Nr IX/67/07 w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla w/w obszaru w związku zamiarem wydzielenia dwóch budynków mieszkalnych celem ich sprzedaży na rzecz najemców. Uchwałą Nr XIII/77/07 z dnia 27 września 2007 roku wprowadzono zmiany polegające na zastąpieniu dotychczasowego numeru działki 150 nowymi numerami 150/1, 150/2, 150/3, 150/4, 150/5. Procedura uchwalania w/w planu została ukończona. Uchwała w sprawie uchwalenia planu ogłoszona została w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego Nr 116 poz.2259 z dnia 20.09.2010 roku. W styczniu 2015 roku podjęta została przez Radę Miasta Helu uchwała Nr IV/24/15 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Postepowanie w tej sprawie jest w toku. Trwają uzgodnienia projektu planu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Rada Miasta uchwałą Nr XXXVII/266/2001 z dnia 28 listopada 2001 roku uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, położonego przy ulicy Dworcowej, łącznej powierzchni 7,3980 ha ozn. geod. nr 37/5, 37/6, 35/6, 35/7, 37/8, 37/9, 37/10, 37/11, 37/12, 37/13, 37/14 z przeznaczeniem w/w terenu pod zabudowę mieszkaniową, mieszkaniowo - pensjonatową oraz mieszkaniową z usługami towarzyszącymi. Wydzielane z tego obszaru nieruchomości są zbywane w drodze przetargów nieograniczonych. W kompleksie tym pozostała do sprzedaży jeszcze jedna nieruchomość.
Rada Miasta Helu uchwałą Nr XLV/332/23 z dnia 29 marca 2023 roku przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru portu morskiego Hel i terenów przyległych. Postepowanie w tej sprawie jest w toku.
Budynki i obiekty gminne
Zasób budynków mieszkalnych (komunalnych) Gminy Miejskiej Hel
Zasób lokali mieszkalnych (komunalnych) Gminy Miejskiej Hel
Inne prawa majątkowe
nieruchomości stanowiące mienie komunalne będące własnością Gminy Miejskiej Hel nie są obciążone hipoteką i nie stanowią zabezpieczenia zaciągniętych kredytów i pożyczek,
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów w Zarządzie Portu Morskiego Hel Sp. z o. o., tj. 840.000 udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy i łącznej wartości nominalnej 42.000.000 zł.
Gmina Miejska Hel była właścicielem 100% udziałów w EKO- HEL BIS Sp. z o. o., o łącznej wartości 5.000 zł, 08.01.2025 r., spółka została wykreślona z KRS.
Gmina Miejska Hel jest właścicielem 100% udziałów EKOHEL Sp. z o. o., o łącznej wartości 25.264.100 zł,
Gmina Miejska Hel nie posiada akcji.